Helaas horen wij als Cranendonck Actief! nogal wat klachten over de gemeentelijke dienstverlening. Er gaat veel goed in het gemeentehuis, maar te vaak ook niet. Denk hierbij aan niet beantwoorden van mails en brieven, stukken die zoek raken en beantwoordingtermijnen die worden overschreden. Door veel personele wisselingen moeten mensen vaker hetzelfde verhaal doen of stukken opnieuw insturen. Frustrerend voor de inwoners die het treft, maar ook voor de mensen die werken op het gemeentehuis.
Gezien, gehoord en geholpen worden is de kern van een goede gemeentelijke dienstverlening. Dit steeds weer aan de orde stellen is niet genoeg gebleken. De dienstverlening van de gemeente Cranendonck is de laatste jaren niet merkbaar verbeterd.
Om dit wel voor elkaar te krijgen willen we voor de komende periode een gemeentelijke ombudsman (m/v) aanstellen. Inwoners kunnen zich tot deze ombudsman richten als ze ontevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente. Deze ombudsman is eenvoudig te benaderen en valt direct onder de burgemeester. De ombudsman onderzoekt iedere klacht en dient naar aanleiding daarvan een verbetervoorstel in. Hij of zij rapporteert elk half jaar aan de gemeenteraad zodat er controle is of er vooruitgang wordt geboekt.
Wij willen dat de gemeente de kwaliteit van haar eigen dienstverlening weer serieus neemt. Begrijpelijke taal gebruikt en, als het nodig is, hulp aanbiedt bij het aanvragen voorzieningen. De gemeente is namelijk van en voor ons allemaal!
Het kan beter. Het MOET beter!